Školska klima kao faktor bezbednosti u srednjim školama

Tadić, Violeta and Kordić, Boris (2024) Školska klima kao faktor bezbednosti u srednjim školama. Nastava i vaspitanje, 73 (1). pp. 5-20. ISSN 2560-3051

[img] Text
Tadic, Kordic NIv 2024.pdf - Published Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (231kB)

Abstract

U radu se ispituje povezanost između školske klime i bezbednosti u srednjoj školi. Pozitivna školska klima i bezbedna školska sredina predstavljaju značajne faktore akademskog uspeha i pravilnog psihosocijalnog razvoja učenika. Stoga je važno ispitati strukturu i međusobnu povezanost indikatora školske klime i bezbednosti u školi kako bi se doprinelo jasnijem i utemeljenom kreiranju školskih politika. Istraživanje je sprovedeno putem upitnika. Upitnik školske klime meri tri faktora: podršku nastavnika i škole, učeničko zalaganje i interakcije, i strogost discipline. Upitnik bezbednosti u školi meri četiri faktora: nasilno ponašanje, (ne)bezbednost školske sredine, viktimizaciju i kršenje normi. U istraživanju je učestvovalo 719 učenika iz devet srednjih škola na teritoriji Republike Srbije. Istraživanjem je potvrđena povezanost između školske klime i bezbednosti u školi. Konkretno, podrška nastavnika i škole gradi značajne niske negativne povezanosti sa svim dimenzijama bezbednosti u školi. Učeničko zalaganje i interakcije grade srednju negativnu povezanost sa kršenjem normi, dok sa druge tri dimenzije bezbednosti u školi gradi niske negativne povezanosti. Strogost discipline treba posmatrati kao zasebnu pojavu u odnosu na koncept školske klime, a ona gradi niske pozitivne povezanosti sa kršenjem normi i nebezbednom školskom sredinom. Promovisanje pozitivnih interakcija među svim učesnicima obrazovno-vaspitnog procesa putem različitih aktivnosti podsticanja i razvoja poželjnih oblika ponašanja (poučavanje o ispravnim načinima rešavanja konflikata, podrška u obrazovnom procesu itd.) od strane škole i nastavnika znatno bi doprinelo izgradnji bezbedne školske sredine.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: bezbednost u školi, školska klima, motivacija za učenje i vršnjačke interakcije, podrška nastavnika i škole učenicima, školska disciplina
Subjects: H Social Sciences > H Social Sciences (General)
Depositing User: iksi iksi
Date Deposited: 02 Jul 2024 10:02
Last Modified: 02 Jul 2024 10:02
URI: http://institutecsr.iksi.ac.rs/id/eprint/998

Actions (login required)

View Item View Item