Obrazovanje romske dece u Srbiji: izazovi i perspektive

Batrićević, Ana and Kubiček, Andrej (2020) Obrazovanje romske dece u Srbiji: izazovi i perspektive. Socijalna misao (1). pp. 27-44. ISSN 0354-401X

[img] Text
Batricevic, A., Kubicek, A. (2020) Obrazovanje romske dece u Srbiji izazovi i perspektive. Socijalna misao, 27(1), 27-44..pdf - Published Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (129kB)

Abstract

Obrazovanje istovremeno predstavlja osnovno ljudsko pravo i mogućnost za postizanje željenog društvenog položaja, kompetencija i ugleda. Ipak, romska deca i čitava romska zajednica u Srbiji suočavaju se sa mnogobrojnim preprekama u procesu obrazovanja i dosezanju zadovoljavajućih ishoda, kao što je slučaj u svim istočnoevropskim zemljama. Uzroci pomenutih poteškoća su mnogostruki i imaju složenu prirodu, uključujući različite pravne, ekonomske, društvene i druge činioce akumulirane tokom dugotrajnih istorijskih procesa. Stoga članak ima za cilj da pruži analizu ove teme kombinujući pravnu i sociološku perspektivu. Autori nude sveobuhvatan opis međunarodnih pravnih dokumenata, ustavnih i zakonskih normi Republike Srbije, podzakonskih akata, strateških dokumenata i izveštaja relevantnih za obrazovanje Roma. Pravna analiza je propraćena komentarima i uvidima u načine na koje određeni pravni aspekti odgovaraju društvenoj situaciji i procesima na terenu. Budući da etnički identitet, kao individualna i krajnje fluidna simbolička kategorija, čini osnov za primenu većine antidiskriminatornih i inkluzivnih mera, posebna pažnja je posvećena nastojanju da se razume na koji način lična ili grupna identifikacija može da poboljša ili dodatno ugrozi obrazovne prilike i ishode. Zaključno se sugeriše da bi postojeći pravni okvir trebalo primenjivati sa još širim obuhvatom i što doslednije. Uzimajući u obzir navedenu složenost problema sa kojima se suočavaju društveno isključene zajednice, pravne mere se pokazuje kao neophodne, ali ne i dovoljne za poboljšavanje situacije na terenu i otklanjanje prepreka. Dodatno angažovanje civilnog sektora, medija, ali i svih pojedinaca je takođe od suštinskog značaja.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: Romi, obrazovanje, ljudska prava, diskriminacija, inkluzija
Subjects: H Social Sciences > H Social Sciences (General)
Depositing User: iksi iksi
Date Deposited: 26 Dec 2022 20:17
Last Modified: 08 Dec 2023 20:49
URI: http://institutecsr.iksi.ac.rs/id/eprint/709

Actions (login required)

View Item View Item